Niedziela 20 grudnia 2015
9 0

Słowo „dziękuję” jest ponadczasowe

To było najważniejsze wydarzenie tygodnia, miesiąca, roku i dekady! Oczywiście – w Olsztynie! A co? Oczywiście – inauguracja komunikacji tramwajowej w naszym mieście, jej powrót po półwieczu na olsztyńskie ulice. Tłumy, które towarzyszyły sobotniemu (19 bm.) uroczystemu rozpoczęciu regularnego kursowania tego środka lokomocji, tylko potwierdzają, że olsztynianie „kupili” tramwaj – albo określę to jeszcze inaczej:€“ tramwaj wkupił się w serca olsztynian!

Jak wspominałem w wystąpieniu podczas inauguracji, to była bardzo trudna inwestycja. Skomplikowana, wieloobszarowa i wielopłaszczyznowa, ograniczona w czasie i w znacznej części prowadzona w samym centrum miasta, co nie ułatwiało zadania. To wszystko sprawiło, że była to też najdroższa inwestycja komunalna w najnowszej historii miasta. Jej budżet wynósł prawie pół miliarda złotych. Na tym stopniu skomplikowania „polegli” wykonawcy hiszpańscy, ale nam – czyli polskim firmom, udało się ją skończyć na czas i jak sądzę – z sukcesem!

Ten unikalny, bo po raz pierwszy w Polsce realizowany od podstaw projekt budowy całkowicie nowej trakcji tramwajowej, ma wielu bohaterów: producenta tramwaju – projektowanego wyłącznie dla Olsztyna, projektantów trakcji i wykonawców poszczególnych odcinków, podwykonawców oraz dostawców rozmaitych materiałów i usług. Jednak prawdziwymi bohaterami są olsztynianie, którzy zagryźli zęby, przymknęli oczy, uzbroili się w cierpliwość i nie tracili nadziei. Obdarzyli mnie i zespół moich współpracowników kredytem zaufania i mam nadzieję, że była to dobra lokata, która już zaczyna procentować. Za tę postawę mieszkańców dziękowałem już wielokrotnie, ale będę to nadal czynił, bo w całej rozciągłości i po wielokroć na to zasłużyli. Słowo „dziękuję” jest w tym przypadku ponadczasowe.

Start pierwszej linii tramwajowej nie rozwiąże jeszcze wszystkich problemów, bo uruchomienie sieci tramwajowej to potężna operacja logistyczna. Jej sens sprowadza się w głównej mierze do zgrania, przetestowania i zestrojenia wszystkich elementów sterowania ruchem. To dlatego kolejne linie uruchamiane będą w odstępach czasowych, a pełne, inteligentne sterowanie ruchem powinno zacząć funkcjonować 1 stycznia 2016 roku, wraz ze zmianą rozkładu jazdy autobusów. Piszę o tym także dlatego, żeby uspokoić osoby pytające o korkowanie się alei Piłsudskiego i ulicy Kościuszki. Stan obecny nie jest jeszcze ostateczny, więc proszę o kolejną odrobinę cierpliwości.

Na uroczystą inaugurację trakcji tramwajowej przyjechła spora grupa gości spoza Olsztyna. Może nie jest najbardziej zręczne, że to ja o tym piszę, ale muszę jednak wspomnieć, że wszyscy byli zauroczeni Olsztynem. Mam wrażenie, że zyskaliśmy nowych przyjaciół, a to jest zawsze dobra prognoza na przyszłość, zwłaszcza w kontekście nowych projektów, także tych związanych z rozbudową sieci tramwajowej. Żeby odpowiedzieć na pytanie, dlaczego warto ją rozbudować – trzeba „wsiąść do pociągu nie-byle jakiego”, a odpowiedź nasunie się sama.

Oceń post
Ocen: 9
Zobacz również:

Wasze komentarze (0)

scrollup