Niedziela 6 marca 2016
4 0

Z laurem i marką

Zwykło się mówić, że po 1989 roku najbardziej udaną ze wszystkich polskich reform była samorządowa. Z perspektywy moich doświadczeń w samorządzie trudno się z tym nie zgodzić. Samorządność na poziomie miast zaczęła się po pierwszych wyborach samorządowych w III RP, w maju 1990 roku. Efektem zmian oraz wynikiem potrzeby porozumienia była idea reaktywowania Związku Miast Polskich. Taki związek istniał już przed wojną, zatem chodziło o nawiązanie do dobrych i sprawdzonych tradycji. Obecny istnieje od stycznia 1991 roku, a powołano go w Poznaniu. Wówczas, w jego pierwszych latach, właśnie Poznań był liderem tej bez wątpienia potrzebnej miastom organizacji.

Dzisiaj Związek świętuje ćwierćwiecze, a uroczystości rocznicowe odbyły się w Dąbrowie Górniczej, która zaprosiła samorządowców do siebie w ramach obchodów stulecia miasta. Podczas jubileuszowego zgromadzenia tej organizacji wybrane miasta uhonorowano Srebrnymi Laurami 25-lecia Związku Miast Polskich. Było mi bardzo miło, że w tej grupie znalazł się Olsztyn – za „przywrócenie po ponad 50 latach tramwaju w mieście oraz powiązanie tego środka transportu z kompleksową modernizacją systemu komunikacji miejskiej”. Sądzę, że Olsztyn mógłby otrzymać ten symboliczny laur za jeszcze wiele innych rzeczy, ale wskazanie tramwajów jest dowodem, jak ta wyjątkowa inwestycja jest postrzegana w kraju. Odebrałem wiele gratulacji oraz pytań, jak nam się to udało... Ano, udało się – i już myślimy co dalej. To także po części odpowiedź na pytanie, czy warto dalej inwestować w tramwaje. Warto! Można się spierać o konkretne rozwiązania, ale nie zmienia to faktu, że tramwaj jest symbolem nowoczesności miast i trwałym trendem rozwojowym, nie tylko w Europie.

Srebrny Laur otrzymało tylko siedem miast wojewódzkich, co dowodzi, że kapituła nie kierowała się wielkością i popularnością stolicy danego regionu, a rzeczywistymi osiągnięciami. Laur przyznany Olsztynowi to bez wątpienia ukłon w stronę samorządowców kilku kadencji, którzy współtworzyli wizję nowoczesnego miasta. Każdy, kto pracuje w samorządzie wie, że samorządowe młyny mielą powoli, dlatego tak ważna jest konsekwencja i ciągłość działania. Cieszę się, że to udaje się nam utrzymać.

I jeszcze jedna dobra wiadomość. Otóż, agencja badawcza Maison&Partners stworzyła na zlecenie Fundacji na rzecz Reputacji Marki „Premium Brand” ranking miast wojewódzkich cieszących się najlepszą reputacją. To pierwsze takie badanie w Polsce. Co prawda Olsztyn plasuje się w  środku tego zestawienia, ale badanie uwzględniało też bardzo ciekawy wskaźnik: poziom kondycji marki. A wiadomo, że marka to trwały, najbardziej wartościowy element wizerunku każdego miasta. W tym zestawieniu wypadamy bardzo dobrze, bo na czwartym miejscu w kraju, za wizerunkowymi tuzami – Krakowem, Gdańskiem i Wrocławiem. Innymi słowy, kondycja marki „Olsztyn” trzyma klasę i poziom.        

Oceń post
Ocen: 4
Zobacz również:

Wasze komentarze (0)

scrollup