Niedziela 17 grudnia 2017
0 0

Inwestycja na lata

To z pewnością najważniejsza informacja tego tygodnia – z piątku na sobotę (15/16 bm.) wrócił ruch kołowy na ulicę Seweryna Pieniężnego. Każdy, kto zna Olsztyn, wie, jak ważna jest to arteria i jak jej wyłączenie z ruchu komplikuje komunikację w mieście. Stan nawierzchni ulicy był jednym, wcale nie tak wielkim problemem. Większym był stan podziemnych instalacji komunalnych, które często okazywały się awaryjne i dlatego należało je wreszcie wymienić. Największym jednak problemem był most św. Jakuba. Jego stan techniczny był dramatycznie zły i kwalifikował obiekt do natychmiastowego wyłączenia z użytkowania. Co znaczy brak przejazdu przez ten most, chociażby pojazdów komunikacji miejskiej, mogliśmy odczuć w ostatnich miesiącach.

Wybrany w przetargu wykonawca modernizacji ulicy – firma Skanska – wiedział, że musi w jak najszybszym czasie ją zrobić, włącznie z budową mostu. Tempo prac miało być ekspresowe – i było! Wczesną wiosną, 20 kwietnia, ulica wraz z mostem zostały wyłączone z ruchu, a po blisko ośmiu miesiącach, 16 grudnia, ruch został przywrócony.

Powód do radości jest oczywisty, ale do pełni szczęścia zabrakło… dwóch tygodni. Pierwotnie wszystkie prace miały się skończyć do 13 grudnia. Niestety, wyjątkowo deszczowa jesień, kiedy to opady były czterokrotnie większe od norm z ostatnich lat, wydłużyła o dwa tygodnie prace wykończeniowe. Dokończenie robót będzie możliwe po zimie, uniemożliwiającej z powodów technologicznych niektóre prace. Mam jednak cichą nadzieję, że jeżeli pogoda dopisze, to i firma Skanska – której tą drogą dziękuje „za już” – będzie chciała udowodnić, że lekką zimą też potrafi pracować.

Most prezentuje się okazale i myślę, że olsztynianie będą z niego bardzo zadowoleni z uwagi na poszerzone jego funkcje użytkowe. O co chodzi z tymi funkcjami? O to, że most został podniesiony o 80 centymetrów, dzięki czemu bezpiecznym przejściem pod jezdnią połączono dwa piękne olsztyńskie parki: Centralny i Podzamcze. Również Łynie poprawiono w tym miejscu zdolności spławne, więc przepłynięcie pod mostem nie będzie problemem dla większych jednostek wodnych.

Połączenie parków to właśnie jedno z tych zadań, które z uwagi na prace ziemne i zieleniarskie zostanie wykonane wczesną wiosną. Podobnie rzecz się ma z chodnikiem i zielenią na plantach, pomiędzy placem Jedności Słowiańskiej a ulicą Staszica.

Patrząc na całość inwestycji i zagrożenia pogodowe, których doświadczaliśmy oraz…archeologiczne, jakie się pojawiły pod koniec, możemy uważać się za szczęściarzy. W ostatnim okresie potwierdziło się przypuszczenie, że na granicy inwestycji ulokowana jest niezewidencjonowana wcześniej XIX-wieczna komora kanalizacyjna Shone’a. Co takie odkrycie oznaczało i o ile przedłużyło przebudowę ulicy Artyleryjskiej i alei Wojska Polskiego, chyba nie trzeba przypominać. Tu mogło być podobnie. Na szczęście, w tym przypadku, komora systemu Shone’a tylko zahacza o teren inwestycji i nie ma wpływu na efekty komunikacyjne.

Jakie będą losy komory, jeszcze nie wiem. Jak będzie w przypadku mostu św. Jakuba i ulicy Pieniężnego – nie mam wątpliwości. Będą nam służyły przez długie lata.

Oceń post
Ocen: 0
Zobacz również:

Wasze komentarze (0)

scrollup